Van een ontploft huis tot orde en gezelligheid

5 Voornemens om er nu ECHT voor te gaan

 Herken je dit? Nergens aan toekomen vanwege werk, aandacht en zorg voor kinderen, een hond en veel reistijd? Lees dan vooral even verder.

Met een bedrijf, drie opgroeiende kinderen, vrijwilligerswerk en een hond die af en toe de neiging heeft om zelf de buurt te gaan verkennen, heb ik daar wel eens last van. Of nou ja…last? Eigenlijk ondervind ik er geen hinder van, want ik kan prima functioneren in chaos. Dat moet ook wel, je zou van minder in de stress schieten! Prioriteren noem ik het, voortdurend. Alle ballen in de lucht houden. Continu.  Nu zeggen ze weleens dat creatieve mensen nu eenmaal niet heel erg gestructureerd zijn. Niet dat ik nu ontzettend creatief ben… ik hou het maar gewoon op druk. Ik vind het echt jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten en 7 dagen in een week, maar ja, dat is nu eenmaal zo. Maar af en toe, is het ook voor mij teveel. Dan krijg ik een neiging tot opruimen. Dat moment zat er bijna aan te komen, maar iemand was me voor…

Het ging zo: we hebben als gezin genoten van een paar heerlijke dagen in de sneeuw. Om 1 uur ’s nachts kwamen we moe maar voldaan weer thuis en toen vond ik het allerliefste briefje van mijn vriendin. Samen met mijn trouwe hulp die al jaren een hoop werk uit mijn handen neemt, heeft ze tijdens mijn vakantie een grote opruimactie gehouden in ons huis. Alles was netjes… Ik kon wel huilen. Van geluk! Heerlijk! Wat is dat heerlijk thuiskomen van een toch al zo’n fijne week.

Nu is de kunst om het zo te houden. Daarom heb ik een paar goede voornemens. Ik deel ze graag met je. Misschien zit er iets tussen. Want er zijn vast meer mensen zoals ik… of tenminste, dat wil ik zelf graag geloven.

Voornemen 1 – de ‘elke dag samen 5 minuten opruimen ronde’

Iedere dag een opruimrondje. Nee, niet ik alleen, maar iedereen helpt mee! Ik kondig het met luide stem aan: “Het opruimrondje start over een paar minuten!”
Meestal wordt dit beantwoord met: “Even m’n potje afmaken” of “nee mama, niet nu…”
Maar uiteindelijk staat dan toch iedereen braaf beneden. De regels zijn: 5 minuten opruimen in gezamenlijke ruimtes. Dat is dus niet je eigen kamer of je eigen was. Nee, in de woonkamer, de hal, bijkeuken, buiten, etc. Rondslingerende schoenen, sporttassen, schoolboeken, de keuken, de tafel, etc. En ja, de wasmand mag natuurlijk wel. De tijd wordt nauwkeurig in de gaten gehouden (niet door mij), vijf minuten is vijf minuten. Als ik dan smekend kijk, willen ze ook best wel eens 7 minuten helpen. Het scheelt enorm. De elke dag vijf minuten opruimronde!

Voornemen 2 – handhaving

Ja, ook bureau handhaving is geïntroduceerd. Als je dicht bij school woont, ben je al gauw ook de lunch of after-school chill locatie. Zeker als er altijd wel iets lekkers in de kast ligt en de koelkast gevuld is. Heel fijn en gezellig! Maar dan moet er ook opgeruimd worden. Daar gaat het wel eens mis. Dan tref je een vol aanrecht aan als je laat thuiskomt en snel wilt koken.

 

“Maar serieus mam, het was echt heel gezellig!” Dat gaan we voortaan ook anders doen. We hebben een prijslijst gemaakt:

Niet opruimen tafel               € 1,00

Niet opruimen aanrecht        € 1,00

Niet uitlaten hond                  € 0,50 p.p. Want dit kan iedereen doen natuurlijk.

Ik denk dat we de prijslijst nog gaan uitbreiden in de toekomst, maar dit is alvast een begin. Hij hangt op de koelkast!

 

Voornemen 3 – iedere week een paar kasten uitmesten

Daar zijn wij ook heel goed in: stop het in de kast, de deur dicht en niemand die het ziet. Nu hebben we echt meer dan voldoende kastruimte in huis, maar op een gegeven moment zijn ze gewoon vol. Het zijn enorme bergen waar we tegen op kunnen kijken om eens flink te ruimen. Dus we maken het klein. Iedere week een paar kasten, lades of een kapstok. Dan kan iedereen straks zijn of haar sleutel weer vinden (als ze tenminste gebruikmaken van het sleutellade) en is er meer rust in huis. 

Voornemen 4 – volhouden

Dit is misschien wel de moeilijkste van allemaal! Leuk bedacht allemaal, maar het moet meer in het systeem komen. Niet alleen bij mij, maar bij ons allemaal. En ik weet dat dit begint bij ons en de manier waarop we de kids daaraan houden. Want ook dat is verleidelijk: laat maar even gaan…het is nu net even gezellig. Van de week hoorde ik een item op de radio over de gelijkheid of eigenlijk de ongelijkheid in bijdragen in het huishouden tussen mannen en vrouwen. En hoe belangrijk het is om ook het goede voorbeeld te geven aan je kinderen hierin. Nu hebben wij het redelijk verdeeld in huis en doen we het huishouden eigenlijk over het algemeen wel samen. Maar het is dus niet alleen noodzakelijk om de kids te betrekken omdat ze dit sowieso moeten leren, maar ook nog eens om de gelijkheid tussen mannen en vrouwen een stimulans te geven. En dat kan dus prima in een huishouden met twee dames en drie heren.  Een extra stimulatie voor mij. Fijn, want ik hou van dubbele taken. En volhouden dus!

 Voornemen 5 – jezelf belonen!

Ja, dat vergeten we wel eens. Een mooi opgeruimd huis verdient een leuke aankleding. Dan mag je jezelf echt verwennen met een mooie nieuwe plant (of twee), een mooie bos bloemen, een leuke nieuwe vaas of een mooie schaal op tafel met een plantje en wat kaarsen. Ik hou ervan!

 B-living schaal gevuld met bloemen

Heel veel succes met jullie voornemens! Op naar het voorjaar, op naar een opgeruimd huis. Ik vraag me af waar deze ouderwetse gedacht vandaan komt (voorjaar = opruimen)…

Ik ga nu maar eens beginnen met de kapstok. Dan kan ik dit weekend op pad voor een paar nieuwe planten.

 

 

8 commentaar

kvxCYFAHc

kvxCYFAHc

FINXMlSGkBqwL

AmeoWnDvOb

AmeoWnDvOb

gkSivzLVO

diERFkHogLJcqWmt

diERFkHogLJcqWmt

xuRBTClgsEZph

GHLBxWTbtCNUnA

GHLBxWTbtCNUnA

gpWDGPMNCqRl

ejyrAoSHh

ejyrAoSHh

iBToqWzXMJePHc

lWuqcnYkQiKae

lWuqcnYkQiKae

uGmkwczbiD

wKeAijZEmSpoGcx

wKeAijZEmSpoGcx

silEneoTIr

ihYLIrKJg

ihYLIrKJg

FDsdUtblx

Laat een reactie achter